BEZKONTAKTNO
MERENJE PROTOKA U KANALIZACIJI
Doc. dr Dušan Prodanović, dipl. inž
Građevinski fakultet Beograd
REZIME
Merenje protoka u otvorenim kanalizacionim
kolektorima je hidraulički komplikovanije od merenja u cevima pod pritiskom. U
takvim uslovima ne postoji najbolji metod, već je potrebno za svako merno mesto
odabrati optimalnu metodu. U ovom radu su prikazane bezkontaktne metode merenja
protoka, jedna već klasična na bazi postojanja nekog mernog objekta i dve nove
metode na bazi merenja površinskih brzina: Large Scale Particle Image
Velocimetry (LSPIV) metoda i radarska metoda. Za obe metode se daju u najkraćem
osnove rada, prednosti i nedostaci. Kako su obe metode tek u povoju, za
očekivati je da će već naredne generacije uređaja (posebno radarske metode)
postati standardne za merenja u kanalizaciji.
KLJUČNE REČI: Merenje protoka u kanalizaciji, LSPIV,
Radarske metode.
NONINVASIVE
FLOW MEASUREMENT IN SEWER SYSTEMS
ABSTRACT
Flow measurement in open channel systems is much more demanding then flow measurement in pressurized pipes. For open channel flow measurements there isn’t any “best method”. Instead of that, for each measuring site the optimal measuring method has to be chosen. The noninvasive flow measurement methods are presented in this paper. The first one is well known method based on flow measuring structure and known relation between one measured depth and flow. The two other methods are innovative: one is the Large Scale Particle Image Velocimetry (LSPIV) and the other one is radar method. Both methods are based on remote measurement of surface velocity. For those methods some fundamentals are given, together with pros and cons based on current technology. Since both methods are still in development, much better sensors and systems are expected in the near future.
KEYWORDS: Flow measurement in sewer systems, LSPIV, Radar flow measurement
1. UVOD
Na većini
kanalizacionih sistema u Srbiji i Crnoj Gori je bila dosadašnja praksa da se količine
otpadnih voda koje se ispuštaju u recipijent ne mere. Količine upotrebljenih (fekalnih)
voda se najčešće procenjuju na osnovu količina voda koje se zahvataju iz vodovodne
mreže, a količine kišnih otadnih voda se računaju iz podataka o padavinama, uz «dogovaranje»
o srednjem koeficijentu oticaja. Jedini pouzdaniji pokazatelj količina ispuštenih
voda se dobija na osnovu broja sati rada pumpi, u slučajevima kada je kota vode
u recipijentu visoka pa je potrebno prepumpavanje.
Naravno da je
ovakva dosadašnja praksa neodrživa i da je rezultat trenutne politike
gazdovanja vodama. Zbog toga su podaci kojima se sada raspolaže na većini
kanalizacionih sistema nepouzdani i ne bi trebalo da se koriste za
projektovanje sistema za prečišćavanje otpadnih voda. Jasno je da se problemu
pouzdanog merenja količina i kvaliteta otpadnih voda mora prići znatno ozbiljnije,
uvažavajući sve specifičnosti kanalizacionih sistema, pozitivna svetska
iskustva kao i razvoj savremenih mernih sredstava. Po pravilu, neophodno je
napraviti prethodnu analizu izbora merne metode koja bi bila najbolje prilagođena
svakom pojedinom mernom mestu, uz uzimanje u obzir lokalnih uslova, odnosa
minimalnih i maksimalnih protoka, mogućnosti potapanja i rada pod usporom, taloženja
materijala u profilu i slično. Projektom mernog mesta treba rešiti i pitanje kalibracije
i verifikacije merila. Svaka posredna merna metoda (a u merenjima protoka u
kanalizaciji sve metode su posredne) mora biti kalibrisana i procenjena margina
greške pri različitim hidrauličkim uslovima.
Na žalost,
merenja protoka i kvaliteta u kanalizacionim sistemima je znatno komplikovanije
od sličnih poslova u vodovodnim sistemima. Poseban problem je ako se to radi na
postojećem sistemu, koji po pravilu nije pravljen tako da omogući jednostavno
merenje. Većina metoda koje su primenljive za merenje protoka čiste vode (u
vodovodima), kod merenja u kanalizaciji ne daju dobre rezultate zbog taloga, nehomogenosti
vode, rastvorenih materija koje se lepe na senzore i zidove kolektora kao i
plivajućih predmeta koje nosi voda. Zbog toga se razvoj savremene merne opreme
okreće ka bezkontaktnim metodama (takozvane daljinske metode), metodama koje
mere protok bez direktnog kontakta između senzora i prljave vode. U ovom radu
se daje kratak pregled takvih metoda, mogućnosti njihove primene, procena
tačnosti i upoređenje sa savremenim kontaktnom metodama.
2. MOGUĆNOSTI BEZKONTAKTNOG MERENJA PROTOKA
Bezkontaktno
merenje protoka, ili neinvazivno merenje, podrazumeva da se merni senzor nalazi
van domašaja vode. Takav sistem je u potpunosti zaštićen od problema prljanja,
udaranja senzora vučenim predmetima, kačenja kesa na senzor i slično. Sa
stanovišta rada i održavanja mernog
sistema, bezkontaktno merenje sigurno predstavlja veoma značajno poboljšanje:
čak i po cenu nešto niže tačnosti dobijenog rezultata, merni sistem će raditi
nedeljama ili mesecima bez značajnijeg održavanja.
U osnovi, dve su
mogućnosti da se bezkontaktno meri protok u otvorenim sistemima, kakvi su
kanalizacioni sistemi: merenjem jedne dubine uz poznavanje hidrauličke veze
između te dubine i protoka, ili merenjem površinske brzine i dubine.
2.1. MERENJE
JEDNE DUBINE
Sistemi za
merenje protoka u otvorenim tokovima, koji se zasnivaju na čvrstoj hidrauličkoj
vezi (veza Q/H) između jedne dubine i protoka se koriste od davnina. U takvim
sistemima mora postojati neki «hidraulički objekat» kao što je bočno suženje, oštroivični ili
široki preliv, prag i slično. Svi objekti rade na principu razdvajanja uzvodnih
i nizvodnih uticaja promenom režima tečenja na objektu i dozvoljavaju
jednoznačan proračun protoka samo na osnovu jedne, uzvodne dubine. Zbog
sigurnosti da objekat «radi» u predviđenim hidrauličkim uslovima, često se
stavlja još jedan senzor dubine, sa nizvodne strane.
Slika 1.
Bezkontaktno merenje nivoa pomoću ultrazvuka ili radara
Ovakav sistem za
merenje protoka je bezkontaktan ako se merenje dubine obavi ultrazvučnim ili mikrotalasnim
(radarskim) sondama, čiji je bazični princip rada prikazan na slici 1. Na vreme
putovanja poslatog impulsa do površine vode i nazad utiče temperatura vazduha a
na kvalitet primljenog signala dosta utiče i površina vode – da li na površini
ima pene, talasa i slično.
Metodu merenja
protoka preko jedne dubine treba koristiti kada god za to postoje mogućnosti.
Sa kvalitetnim projektom i dobrim izvođenjem mernog mesta, dobija se pouzdano i
tačno merenje protoka, uz malo učešće sofisticirane merne opreme. Naravno, i
takvo merno mesto treba proveriti alternativnim metodama i to u svim režimima
rada.
Na osnovu
iskustva autora, prilikom nabavke opreme za merenje nivoa, treba dobro obratiti
pažnju na uslove rada sondi za nivo. Mnogi proizvođači daju karakteristike
senzora smatrajući da će se sonde ugraditi u «talasovode», cevi koje idu od
sonde do dna kolektora. Time sonda dobija lep i jasan «odjek» od površine vode,
ali to istovremeno kod merenja u kanalizaciji znači da se od bezkontaktnog
sistema prelazi na kontaktni, a to opet znači da ostaju svi problemi oko
prljanja talasovoda, kačenja kesa, zatvaranja ulaznih rupa i slično. Takođe,
treba obratiti pažnju na potrebnu tačnost merenja nivoa vode: ultrazvučni
pretvarači rade sa santimetarskom tačnošću, dok skuplji mikrotalasni sistemi sa
milimetarskom tačnošću.
2.2 MERENJE
POVRŠINSKE BRZINE I DUBINE
U uslovima kada
nije moguće postaviti merni objekat, na osnovu samo jedne dubine nije moguće
tačno odrediti protok. Potrebno je znati u izabranom preseku i kolika je
srednja profilska brzina. Kod kontaktnog merenja se u takvim slučajevima
koriste sonde za merenje brzine (elektromagnetne, hidrometrijska krila ili
savremene ultrazvučne) postavljene u jednoj ili više tačaka profila.
Kalibracijom na svakom pojedinom mernom mestu se određuje veza između merene
brzine (ili merenih brzina) i srednje profilske brzine.
Daljinsko,
bezkontaktno merenje brzine je moguće ostvariti jedino merenjem površinske
brzine toka. Na slici 2 je prikazan poprečni presek kroz kružni i pravougaoni
kolektor, sa ucrtanim rasporedom brzina (prilično simetričnim, što najčešće
nije slučaj). Kontaktno merenje brzine podrazumeva postavljanje jednog ili više
senzora pri dnu ili na bokove kolektora, čime se meri brzina u jednoj tački
(ili savremenim ADCP uređajima i raspored brzina po nekom od preseka). Sa druge
strane, ako se postavi uređaj iznad gornje maksimalne kote vode koji može da
snimi površinsku brzinu, dobiće se neka osrednjena brzina koja će zavisiti od
obuhvaćene površine vode. Da bi se uspostavila veza između merene površinske
brzine i stvarne srednje profilske brzine, potrebno je kalibrisati sistem za
svaku pojedinu mernu lokaciju, snimanjem stvarnog rasporeda brzina.
Slika 2. Raspored
brzina po preseku, za kružnu cev i pravougaoni profil. Na površini su
maksimalne brzine u sredini preseka a manje brzine uza zid. Kontaktnim merenjem
dobijaju se brzine u jednoj tački pomoću
EM sondi a bezkontaktnim, odozgo, osrednjena brzina sa veće površine
Koje su
mogućnosti za bezkontaktno merenje površinske brzine? Trenutno su na
raspolaganju dve metode. Prva je vizuelna, zasniva se na fotografskom snimanju
površine vode u kratkim vremenskim razmacima i automatskoj obradi tih
fotografija tako da se prepoznaju pojedini elementi na površini i da se oni
prate kroz vreme. Ta metoda se naziva Large-Scale Particle Image Velocimetry (LSPIV
– određivanje brzine prateći deliće u velikim razmerama). Druga mogućnost je da
se upotrebe radari za merenje brzine, zasnovani na Doplerovom pomaku (slično
kao radari za merenje brzine automobila). U nastavku rada će se dati kratko
objašnjenje obe tehnologije uz komentare o upotrebljivosti za merenja u
kanalizaciji.
3. LARGE-SCALE PARTICLE IMAGE VELOCIMETRY (LSPIV)
3.1. PRINCIP
MERENJA
Osnovni princip
LSPIV metode je automatsko prepoznavanje oblika objekata na površini i praćenje
njihovog kretanja kroz vreme. Za obradu se obično koriste fotografski snimci,
napravljeni bilo posebnim kamerama sa visokom rezolucijom i preciznim merenjem
vremena (za laboratorijske uslove) ili klasičnom foto-opremom za rad u
terenskim uslovima. Inače, sama PIV metoda (Particle Image Velocimetrz –
merenje brzine delića) je razvijena za laboratorijske uslove, gde se laserskim
svetlom prosvetljava tok, a kamera beleži kretanje veštački dodatih trasera.
Međutim, pojedini autori su pokazali da se uspešno ista metoda može koristi i
za velike tokove [1].
Na slici 3. je
prikazan jedan od primera upotrebe LSPIV metode za merenje protoka u reci kao i
određivanje oblika strujnog polja u blizini napera. Sa visokog stuba se kamerom
snima deo toka (označen na gornjem delu slike 3). Snimak se geometrijski
koriguje (dole levo, na slici 3) a zatim se iz serije snimaka načinjenih sa
vremenskim korakom Dt posebnim algoritmima
prate trajektorije delića na površini vode (prirodni talasi ili veštački
ubačeni traseri) i dobijaju linije istih površinskih brzina i vektori
površinskih brzina za ceo posmatrani prostor (dole desno, slika 3).
Slika 3. Primer
primene LSPIV metode za merenje rasporeda brzina u reci. Na osnovu površinskog
rasporeda brzina, moguće je korišćenjem matematičkog modela dobiti protok.
Daljom obradom
dobijenih podataka, uzimanjem u obzir geometrije korita, moguće je formirati
matematički model strujanja u preseku i na osnovu dobijenih rezultata izračunati
protok. Druga, znatno lošija varijanta je da se bez primene modela tečenja u
posmatranom preseku, protok odredi na osnovu procene veze između osrednjene
površinske brzine i stvarne srednje profilske brzine.
3.2. PREDNOSTI I
NEDOSTACI LSPIV METODE
Prikazana LSPIV
metoda je još uvek u fazi ispitivanja. Mada se oprema za merenje sastoji od
relativno jeftine kamere (u poređenju sa drugom mernom opremom), uslovi za
korišćenje kao i algoritmi za obradu snimaka još uvek nisu takvi da se mogu
jednostavno koristiti na bilo kom mernom mestu.
Naravno, očekuje
se da će se u bliskoj budućnosti, razvojem računarske opreme i metoda obrade
fotografija, napraviti da metoda bude znatno robustnija. Problem u primeni ove
metode je i potreba da se za svako merno mesto ustanoviti šta se može koristi
kao traser i da se prema tome prilagoditi oprema i algoritmi za obradu signala.
4. RADARSKO (I ULTRAZVUČNO) MERENJE POVRŠINSKE
BRZINE
4.1. PRINCIP
MERENJA
Radarsko ili ultrazvučno merenje
površinske brzine se bazira na merenju Doplerovog pomaka reflektovanog talasa.
Naime, kada se iz izvora signala emituje kratak impuls frekvencije F, on će
putovati do neke površine i od nje će se odbiti. Do prijemnika će se vratiti
signal sa vremenskim kašnjenjem ali i sa promenjenom frekvencijom F±DF gde je promena frekvencija proporcionalna brzini
kojom se površina od koje se odbio signal približava (pozitivan DF) ili udaljava (negativan DF). Ovaj fenomen je poznat kao Doplerov frekventni
pomak i on je osnova svih radarskih metoda merenja brzine. Na slici 4 je
prikazana površina vode, koju pod određenim uglom «obasjava» radarski snop.
Delići koji se nalaze na površini vode i koji se kreću bliskom brzinom kao što
je površinska brzina, prave jasnu refleksiju koju «hvata» radar i na osnovu nje
meri brzinu. Refleksiju će izazivati i sami talasići na površini.
Slika 5. Radarski
uređaj postavljen u šahtu i skica pravaca duž kojih se meri brzina i dubina
Za merenje
površinske brzine moguće je koristiti izvore signala u ultrazvučnom opsegu ili
mikrotalasnom. Ultrazvučna tehnika je dosta jeftinija, ali je i podložnija
površinskim poremećajima, dok je mikrotalasno zračenje u opsegu 24 GHz znatno
bolje za merenja jer i najmanji površinski talasi izazivaju dovoljno
refleksije.
Slika 6. Raspored
brzina u kružnom kolektoru i površina od koje se meri brzina i dubina
Na slici 6 je
prikazana kompletna procedura merenja: ultrazvučnom sondom se meri dubina na
sredini kolektora. Za poznat presek (koji može biti i složeni), na osnovu
dubine se određuje proticajna površina. Radarskim snopom se u znatno širem
području određuje brzina, kao srednja vrednost svih primljenih odjeka. Brzina
se određuje analizom primljenog spektra. U zavisnosti od lokalnih uslova, izmerena
brzina se množi sa korekcionim faktorom i sa proticajnom površinom da bi se
diobio protok.
4.2. PRIMENA RADARSKE METODE U KANALIZACIJI
Radarsko merenje merenje
protoka je relativno lako za korišćenje. Potrebno je odabrati dugačku pravu
deonicu kolektora, kako bi se izbegla nesimetričnost u rasporedu brzina na
površini. Za odabranu lokaciju se precizno izmeri geometrija kolektora i
položaj sonde i to se u programu koji se dobija uz sondu, unese ili kao veza
proticajne površine od dubine ili kao geometrija preseka.
Za izabranu
lokaciju je potrebno obaviti i kalibraciono merenje, koristeći neku od metoda
merenja brzine u toku i proračuna protoka integracijom polja brzine. Ako je
moguće, to je potrebno uraditi pri nekoliko dubina u kolektoru i režima
tečenja. Bez kalibracije na terenu, proizvođači ovakvih uređaja obično navode
da će tačnost merenja protoka biti oko 5% ali je realnije očekivati tačnost u
opsegu od 10%.
U kišnim
kolektorima se često javlja i povremeno tečenje pod pritiskom. Na slici 7 je
prikazan slučaj kada kolektor dolazi pod pritisak i kada radarski sistem
prestaje da radi, jer nema dovoljno udaljenja od površine vode (ili je skroz
potopljen). U takvim slučajevima je moguće senzor opremiti sa drugom sondom za
kontaktno merenje brzine (na slici je nacrtana Elektro Magnetna sonda, ali to
može biti i ultrazvučna sonda) tako da se u periodima potopljenosti senzora i
dalje dobija informacija o brzini. Naravno, kalibracija ove druge sonde se mora
obaviti nezavisno od radarske sonde. Takođe, po prolasku poplavnog talasa i
spuštanju nivoa vode u kolektoru, može biti potrebno čišćenje te druge sonde,
dok će radarska sonda u većini slučajeva nastaviti da radi i ako ima na njoj
taloga.
4.3. PREDNOSTI I
NEDOSTACI RADARSKE METODE
Osnovna prednost
radarske metode je u jednostavnosti primene. Montaža se izvodi iznad površine
prljave vode, te nisu potrebne nikakve mere zaštite. Takođe, u toku
eksploatacije mala je šansa da se nešto zakači na sondu i time blokira njen rad
ili, još gore, promeni kalibracione podatke pa sonda daje pogrešan protok. Ukupna
tačnost merenja protoka u mnogome zavisi od uslova ugradnje i obavljenih
kalibracionih merenja. U proseku se može smatrati da je klasa merenja bolja
nego kod merenja protoka potopljenim sondama za brzinu u jednoj tački a u rangu
sistema koji mere raspored brzina u jednom preseku.
Najveća mana
radarskih sondi je u njihovoj ceni. Početna investicija je barem duplo veća od
drugih načina merenja. Takođe, ova sonda ima velikih problema u merenju malih brzina
i povratnih tokova (kada je kolektor pod usporom). U tim situacijama treba koristiti
dvostruki radar (radar koji meri u dva smera).
Za ispravan rad potrebno
je da postoje baram i najmanji površinski talasi koji će reflektovati radarski
zrak, uz uslov da ti talasi moraju da putuju sa vodom, istom brzinom. Ako se
uređaj postavi tako da bude u zoni uticaja vetrova, koji prave talase, dobijaće
se pogrešna merenja. Proizvođači radarskih sistema se intenzivno bore sa tim
problemima i za očekivati je da će već sledeća generacija uređaja biti znatno
kvalitetnija.
Kao i većina
sistema za merenje protoka u kanalizaciji koji koriste merenje dubine vode
odozgo, kroz vazduh, da bi odredili proticajnu površinu, tako i ova metoda ne
može tačno da radi u uslovima velikih i promenljivih nanosa. Jedina povoljnost
je što nanos sada neće uticati na merenje površinske brzine.
5. ZAKLJUČAK
Merenje protoka u
kanalizaciji i velikim kolektorima je komplikovano ali i neophodno. Za svako
merno mesto je potrebno razmotriti uslove merenja. Ako postoje hidraulički i
konstruktivni uslovi, treba obavezno ići na varijantu izgradnje mernog profila
i na merenje samo jedne dubine. U svim ostalim slučajevima, pored dubine je
potrebno znati i brzinu.
U ovom radu su
prikazane dve bezkontaktne metode merenja brzina, pogodne za merenja u prljavim
vodama kakve su vode u kišnim i fekalnim kolektorima. LSPIV metoda izgleda
jednostavno i obećavajuće, pogotovu što može jednostavno da se primeni i za
merenja protoka vode po ulicama u toku poplava, u rekama, kao i u velikim i
malim kolektorima, uz dobijanje pouzdanih podataka o protocima. Za očekivati je
da će u narednih 5 do 10 godina ta metoda da se razvije do nivoa standardne
upotrebe.
Radarska metoda
je već danas dostupna kao komercijalna metoda merenja površinskih brzina. Metoda
je još uvek relativno skupa, mada su znatno manji kasniji troškovi eksplatacije. Kao i sve druge merne metode i
radarska metoda zahteva dobro merno mesto, sa dugom pravom uzvodnom deonicom.
Ako se želi merna tačnost ispod 5% u svim režimima tečenja, potrebno je obaviti
detalju kalibraciju. Takođe, za dobar rad ove metode, mora biti ispunjen uslov
o postojanju dovoljnog broja površinskih refleksija od talasa i drugih delića
koje nosi voda, pri čemu se predpostavlja da oni putuju sa vodom istom brzinom
kao i što je površinska brzina.
LITERATURA